Snel antwoord op al je vragen over werk en inkomen

Checklist: 19 tips voor een veilige werkvloer!

Geld

  1. Motiveer je klanten om te pinnen.
  2. Room de kassa regelmatig af. Dan ligt er weinig contant geld voor het grijpen. Leg het geld altijd in een kluis. Let op: doe dit alleen als de winkel gesloten is!
  3. Scan je omgeving als je met geld vanuit de winkel naar de (nacht)kluis van de bank gaat.
  4. Leg de kluissleutel op een vooraf afgesproken vaste plaats. Zo weet iedereen deze te vinden in geval van een overval. 
  5. Plaats de kassa op zo’n manier dat het voor een dief onmogelijk wordt er een greep uit te nemen.

Openen en sluiten

  1. Zorg dat je niet alleen bent tijdens het openen en sluiten van de winkel.
  2. Controleer de winkel zorgvuldig voordat je de deur opent of sluit. Schakel direct hulp in bij verdachte situaties.
  3. De meeste diefstallen en overvallen vinden plaats in de herfst en de winter, als de dagen donkerder worden. Zorg daarom altijd voor voldoende verlichting.
  4. Schaf een alarmsysteem aan en gebruik deze ook.
  5. Kies voor een sleutel die niet na te maken is.
  6. Geef niet iedereen een sleutel. De kans op verlies of diefstal wordt groter naarmate meer mensen een sleutel hebben.
  7. Met een rinkelend belletje op het moment dat iemand de winkel binnenkomt of verlaat, word je minder snel verrast door de aanwezigheid van klanten.
  8. Mocht je worden overvallen: blijf rustig, geef de spullen af en kijk goed naar het signalement van de dader.

Een boze klant

  1. Zorg dat je aandacht hebt voor je klanten. Geef ze het gevoel dat je naar ze luistert en dat je er bent om te helpen mocht dat nodig zijn.
  2. Stel huisregels op en zorg dat deze voor de klanten zichtbaar zijn. Bij ongepast gedrag kun je de klant op de huisregels wijzen.
  3. Ga niet met een klant in discussie. Hoe verleidelijk dat soms ook is. Laat je niet verleiden tot het doen van uitspraken of erger nog, tot het gebruik van fysiek geweld.
  4. Word je fysiek aangevallen? Roep dan om hulp. Winkelend publiek, andere winkeliers of collega’s kunnen je te hulp schieten.
  5. Laat de boze klant even stoom afblazen. Wijs de klant daarna op zijn houding en vertel kort en krachtig dat je op deze manier niet in discussie gaat. Begin daarna het gesprek opnieuw. Werkt dit niet? Beëindig het gesprek.
  6. Luister goed naar wat de klant zegt, houd oogcontact, neem een open houding aan en vat de situatie daarna samen. Door je op deze manier op te stellen, haal je vaak de angel uit het gesprek. Een boze klant wil meestal niets anders dan gehoord en geholpen worden.

 

Deel jouw veiligheidstip en maak kans op een prijs!

A4Poster_19tips_winkeliers.pdf
  • Dag vrolijke winkel .... verkoopsters / verkopers,

    De afgelopen tijd heb ik, René Jongen vakbondsbestuurder bij CNV Vakmensen, samen met een kaderlid van CNV Vakmensen, winkels bezocht in: Eindhoven, Weert, Venlo, Roermond, Sittard-Geleen. Maastricht, Heerlen en Kerkrade.

    Wij werden overal goed ontvangen, bedankt daarvoor.

    Meest gehoorde vraag / klacht was, dat veel winkel medewerkers soms alleen in de winkel staan.

    Meestal is dat tijdens de middag-pauze (andere collega is dan achter in de winkel aan het eten  OF  gaat even uit de winkel om boodschappen te doen). Dit geeft een angst-gevoel ... "je staat er helemaal alleen voor!"

    Veel werkgevers geven training aan hun personeel hoe om te gaan met situaties, zoals: winkeldiefstal OF agressieve klanten. Dit is goed om te horen, maar dit is nog niet bij alle werkgevers geregeld.

    Verkoopsters deelden verder mede, dat zij na bijvoorbeeld een overval in de winkel goed werden opgevangen door hun werkgever. Vooral de nazorg gedurende enkele weken na het voorval, werd als positief ervaren. Een onveilige gebeurtenis gaat je immers niet zomaar voorbij.

    Mocht jij iets hebben meegemaakt op het gebied van veiligheid in jouw winkel dat je via deze site wenst te delen, OF een vraag hebben over VEILIG WERKEN IN DE WINKEL, plaats dan in deze rubriek je opmerking of vraag.

    René Jongen    CNV Vakmensen