Beste,
ik zag en vragenlijst rond gaan hier en heb gereageerd voor de consginatiedienst.
zal hem hier even onderzetten de vragen en opmerkingen:
VRAGEN:
Consignatie is in de vorige cao's eea voor ingeregeld.
De eerste vraag is: wordt er consignatie bij u gedraaid? JA
En indien dit aan de orde komt dan graag reactie op de volgende vragen:
Hoe wordt er in de praktijk omgegaan met consignatie in relatie tot de 8 uur aaneengesloten rust? Slechte regeling nemen dat nu niet
Worden te weinig gewerkte uren verrekend met slaapuren in plaats van dat je ze moet inhalen op een ander moment? Die zouden we moeten inhalen op een vrije dag/of langer blijven
Hoe wordt omgegaan met telefonische consignatie (werknemer kan het probleem oplossen telefonisch) in relatie tot de afspraak over 8 uur rust? N.V.T. daarbij zie uitleg hier onder in rood
Werknemer maakt dan namelijk niet de gang naar het bedrijf, maar het duurt ook vaak nog even voor werknemer weer inslaapt. N.V.T. ( oplossing?: 1 uur standaard ook al ben je 15min bezig telefonisch)
Hoe vaak komt het voor dat werknemers gebeld worden? En dat zij vervolgens de gang niet hoeven te maken?
Zijn de huidige afspraken in de cao als het gaat om toepassing en uitleg helder en duidelijk voor u? Zo nee, wat is volgens u voor verbetering vatbaar? Zie hier onder
OPMERKING:
Wij hebben het zo geregeld:
We lopen dienst van vrijdagavond 22:00 tot donderdag ochtend 8:00.
Met vrijdag een late dienst tot 22:00 met aansluitend de consignatiedienst en maandag tot donderdag dus een dagdienst.
Voor elke opkomst krijgen we een opkomst vergoeding en de uren dat je bezig bent met de storing. Dit kan zowel telefonisch, laptop of opkomst op de zaak ( daarbij ook natuurlijk 1 gang bij naar de zaak gaan) zijn.
Het kan zijn dat we in de nacht 3 a 4 keer gebeld worden en 15min bezig per opkomst dus 1 gewerkte uur. Maar misschien wel 4 uur geen slaap in je nacht.
Hier pakken wij nu 1 slaap uur voor ipv 8 uur rust, als we dit doen dan moeten we dus terugkomen op onze vrije dag of langer door werken.
(Persoonlijk vind ik dit echt een hele slechte regeling.)
Ik ben ook echt voorstander van als je je laatste opkomst heb gehad 8 uur rust pakken en je dienst uitwerken dat je staat ingeroosterd, en dan 8 uur betaald krijgen je opkomst vergoeding en toeslag in de nacht van je gewerkte uur/uren.
Dit allemaal omdat het niet een hele gezonde dienst is om te lopen. Door de gebroken nachten en slechte slaap die je 1 week lang kan hebben.
Als je nu hiervoor tijd gaat pakken kost het je eigen tijd!
Gemiddeld worden we 7 keer in onze dienst opgeroepen(2018). Het meeste gebeurd in de avond en nacht zowel in het weekend of door de weeks.
Dan heb ik het nog niet over de gewerkte uren zowel op de laptop, telefonisch of op de zaak.
Tevens wanneer je naar de zaak komt in de nacht dan telt dat niet mee als slaap uur/uren.
Ik ben +- 30 a 35 min onderweg heen en terug dus ook 30 a 35min.,1 uur totaal dit wordt ook niet meegerekend als slaap uur.
Dit zou eigenlijk ook mee moeten tellen en ook als werk uur.(Je bent onderweg voor de werkgever.)
Er is dus zeker veel te verbeteren voor de gezondheid en veiligheid van de werknemer die zulke diensten lopen!
Het zou ook voor een werkgever een zware belasting moeten zijn om een consignatie dienst te hebben. Dit om dat ik van mening ben wanneer je veel gebeld wordt is er een structureel probleem.